Monday, March 30, 2009

The birth story - part 1

Rayna aleesya,born on 27/3@739am,berat 2.9Kg.

Well,on the 26th of march,around 415am,saya tak bole tdo..my baby gerak2..

Pukul 545am,saya bgn as usual utk pergi kerja.my mum was preparing roti telur tht i've requested a day before..tgh on the way nak pergi toilet,rasa mcm ada air mengalir2 keluar dr vagina.i tot it was air kencing..(tp takkan lah tak sdr tgh kencing kan) so i berlari2 ke dapur dapatkan my mum and air tu keep on mengalir.(mcm air terjun)

Mak ckp,itu air ketuban tu..im sooo panic!dlm hati berdoa byk2 supaya baby tak apa2.i checked again wif my hand,try ada bau ke tak tp mmg takde bau and airnya jernih..so i kejutkan my husband..kitorg mandi and pergi ke hosp.

Smpai je kat hosp,tros ke emergency.yg klakarnye one of nurse yg duduk kat kaunter tu tgh tido!hahahha.lps tu nurse tu suruh saya duduk atas wheel chair and....bawa saya ke labor room.


Masa mula2 sampai

Masa kat labor room,i smsed my boss..ckp most probably i kene bersalin on tht day.masa kat labor room tu,nurse buat ujian CTG..contraction ada sikit2,but my baby tido.nurse tu gerak2 my tummy (kacau the baby) tp baby dgn slambernye tak layan..


tgk line belah kiri..tanda bb tdo.they called-sleeping pattern

the midwife check my bukaan (time ni rasa nak nangis) and it's 1cm dilated..so terus masuk ward..ye la,baru 1cm,nk duduk kat labor room lama2 watpe.Masa ni pukul 715am.Hubby pergi register utk ward.

5 mins later,my baby dh bgn!yeay!

Lepas selesai urusan register,saya dibawa ke bilik.Rating for the room is 4 Star.i dun like the view :-P









Lps dh masuk bilik,org hantar breakfast.pukul 830,my gynea dr raja juhaidah datang to checked my bukaan..(ahh..nitemare lg).still 1cm.so dr decided utk induce saya.


Sekarang masih lg seronok

dr pukul 830 smpai pukul 12 tghari,saya still xrasa sakit contraction sgt.rasa sikit2 je..then 1230 dr raja dtg lg..(kali ni dh redha) to checked bape cm dh bukak..still....1cm :-(( so lg pill dimasukkan..

maka...bermulaa......

start dr 3pm,i started to feel the pain..cant describe the pain..tp still bole thn.nurse tu tanya saya,nak epi ke?nak suntik?nak itu nak ini?i said..no,thks..i think it is too early..


sakit..serius sakit..

4pm,makin sakit...perut mengeras..rasa cramp...saya dh start nangis.hubby tanya lg,sure ke taknak epi..saya ckp,yes..saya sure.tapi last2 i requested for injection utk reduce the pain..kene inject kat montot...jd saya pon tido...

after 4hrs,the pain killer punye dos pon dh hilang..and the contraction became stroooongggg....

kali ni saya thn lg..but i cant sleep.hubby menemanin beside me dr siang..dia suruh mengucap byk2,and asked me try to sleep..saya asyik nangis (bukan nagis yg meraung2 tu.takat mengalir airmata),sbb tak thn sgt..sakit dr tghari...so i keep on praying,semoga baby keluar cpt.



Ptg tu (tak ingat dah pukul brapa),again,dr raja datang to check the bukaan..baru 3cm!!!!!so dr said,most probably mmg tak bole bersalin by today.tunggu smpai awal pg esok and see how.

Tgh mlm tu,i was in painnnnnnnnnnn.i mean very2 painnnnnn.so i tekan the panic button and the standby midwife dtg..i asked for another injection.she said,she has to check my bukaan..(again!) and it's 4cm!!(i tot dh bercm2.....).masa dia check tu,my maternity pad dh basah abes,darah pon makin byk keluar..

oleh disbbkan itu,saya dibawa ke labor room.

Sampai kat sana,saya diberi satu lg injection,utk kurgkan kesakitan.mmg legaaaa sgt.so the nurses pasang the CTG machine,utk tgk the contraction..kalo td contraction sikit2,yg kali ni mmg la kuat,tp ye lah..tak rasa sgt..so saya pon tdo..sblm tido,saya suruh hubby balik bilik to take a nap,sian dia tak rest sepjg hari.mata pon dh merah2 :-( lps hubby keluar,saya lena...





Suddenly...

The CTG machine bunyi kuat sgt..i tried to open my eyes even berat sgtttt rasa.my baby's heartbeat drop!!!!!!!i started to cry....masa tu istighfar byk2..doa supaya tak jadi apa2 kat my baby!nurse dtg lari2 and try gerak2kan baby.Dan saya dimasukkan oksigen..(tatau la knape,maybe sbb saya pon dh lemah sgt masa tu)

Allah je yg tau perasaan saya masa tu.the other nurse dtg and cuba tenangkan saya..but hey,sapa tak risau..masa tu saya doa,jgnlah ambil nyawa my baby..ambillah nyawa saya,takpe..as long as my baby selamat.i rub2 my tummy,asked the baby to calm and be strong...saya bgtau yg saya syg dia and pls dun leave mommy...

the midwife came and told me she already called dr raja..dlm 10 mins later,dr raja sampai..check the bukaan,still 4cm..time ni..dr ckp..i have no choice..baby dh stress inside.risiko utk baby lemas is veryyyyyyyyyyy high.so dr ckp,kene cser.

I agreed straightaway.

All the nurses and midwife readykan myself utk ke OT.i asked dr,hubby bole masuk OT tak..she said bole..Alhamdulillah..i really need hubby at the time..takut sgt nak cser.i've never imagine yg akn di cser..

lps dh siap2 semua,saya ditolak ke OT.masa tu,mmg mengucap byk2..takut lah kan jd apa2..saya minta maaf pd hubby.minta maaf yg saya tak bole bersalin normal..and ampunkan saya if apa2 jadi.

smpai di OT,there's few ppl there..dr ooi (pakar bius) tried to tenangkan saya juga..since dia nmpak my husband bring DSLR,he asked me whether my husband ni photographer ke apa.hehe.(actually dia cuba nak hilangkan takut saya,tp saya mmg dh takut tgk gunting2 disitu) + risau psal baby.

saya dibius dgn 3 jarum,dia ada terangkan each of the bius..tp saya lupa sgt..ye la,tgh takut and risau dgn keadaan my baby.tak lama lps tu,hubby pon masuk..hubby keep on tenangkan saya,suruh istighfar n mengucap byk2...


Hubby sedang menenangkan saya,pic was taken by the doc.

Pembedahan pon bermula..

i think dlm 15 mins,dr raja said..ok,now kita nak keluarkan baby dah...

tak lama lps tu saya dgr suara baby menangis...alhamdulillah...my baby selamat...i criedd......


Baby keluar


air mata ibu

to be cont............

No comments: