Tuesday, May 5, 2009

Selepas bersalin - fybogel & mas cotek

Mak saya selalu pesan..lps bersalin (tak kira la bersalin normal or cser) private part kita tu kene take extra care...ye lah,kalo tak bersalin pon kita kena jaga kan..cumanya kalau bersalin ni dgn darah nifas lg..pastu berpengap dgn maternity pad hari2 lg..sbb tu la kena jg elok2 supaya sentiasa bersih dan xberbau..

Sepanjang dlm tempoh berpantang ni,saya memakai Mas cotek feminine hygiene.



Sebelum ni saya guna lactacyd and putri binari punya..tp yg mas cotek ni better dan bau die pun ok..beli sbb dia ada tulis bagus utk ibu2 lepas bersalin.. :-)

Actually byk lagi produk2 lain tp saya mmg fall in love dgn mas cotek ni..

lagi2 dia punya tagline "permata idaman wanita"

hehehhe.

=========

Beberapa hari ni,saya asyik sembelit je.punyelah payah nak poo poo.dulu masa lps bersalin doc ada bg ubat senang membuang..ubat tu dlm bentuk cecair.die punye manis bole buat sira pisang..huhuhu.tp nak taknak mmg kena mkn la kan tp mmg elok,poo poo pon lembut bak sutera.

tp masa balik ke rumah mak,ubat tu tertinggal plak kat KL.ni bila sembelit mulalah sibuk cr ubat.nasib masa last checkup dgn dr raja dia ada kasi ubat sembelit lain,fybogel..nama ubat ni mmg tak bole blah tp dia punya elok lps minum tross...huh! (amaran: sila jgn minum pd waktu malam atau ditempat2 yg sukar utk membuang).. Ubat ni ada kat farmasi. Jadi,lepas bersalin eloklah ambik fybogel ni.Lagi2 those yg bersalin normal..kalo sembelit kang jenuh plak nak meneran dgn luka2 kat bawah tu kan.huhuhu.



No comments: